Zeiltjalken Friesland
Tjalken, pramen & elektrische pramen te huur voor groepsuitjes
Tjalk Babbelaer
Zeilen met een platbodemschip uit de Bruine Vloot
Huur je het schip, dan krijg je er een schipper en maat en bij.
Binnen in de roef van dit platbodemschip is plaats voor maximaal 16 personen. De tjalk is voorzien van keurig sanitair.
Een dagje zeilen met Babbelaer op het Lauwersmeer of de Waddenzee is al mogelijk vanaf €1000,-
Boekingen via de FrieseVloot.nl
Dagtochtenschip
De tjalk Babbelaer is als dagtochtenschip gebouwd en heeft geen bedden aan boord. In de beschutte kuip van het schip kan iedereen een goed plekje vinden tijdens de zeiltocht. Je kunt genieten van alles wat er om je heen gebeurt, maar zelf actief bij het zeilen meehelpen kan natuurlijk ook.
De Babbelaer vaart zijn tochten vanaf Dokkumer Nieuwe Zijlen, in mooi, stil en ietwat ruige Lauwersmeergebied. Tevens is er de mogelijkheid om bij Lauwersoog de Waddenzee op te gaan. In overleg is de keus voor een andere afvaarthaven zoals bijvoorbeeld Zoutkamp, Lauwersoog of Esonstad een mogelijkheid
Zeilen met groepen
De Babbelaer is een prachtige originele tjalk die omgebouwd is om met u en uw vriendenclub, bedrijf of familie een onvergetelijke tocht te zeilen op de Waddenzee, Lauwersmeer, IJsselmeer of de Friese meren. Er zijn vele mogelijkheden!
Tijdens ons onderhoud met Scheeps- en Jachtontwerp Gaastmeer om een tekening te maken van een zeilschip voor dagtochten, voortkomend uit een bestaand casco, hadden we twee eisen: het uiterlijk van het schip moest zo authentiek mogelijk blijven maar aan de binnenkant moest het luxe en comfortabel worden. Het resultaat mocht er zijn. De mannen uit Gaastmeer hadden een schip getekend met een roef die iets langer was dan de originele, dit om met 12 personen ruim te kunnen zitten. Er is een bar en een gezellige zithoek gemaakt. Dit is mogelijk omdat het scheepje een enorme mooie "zeeg"* heeft en dat er hierdoor ruime zitgelegenheid onder het achterdek is.
Buiten de roef in het oude vrachtruim is een zit/loopkuip ontworpen waar men zittend op de banken over het water heen kan kijken en bij het overstag gaan al lopend of staand geen last heeft van de giek die dan van de ene kant van het schip naar de andere kant zwiert. Deze giek gaat ruim over de hoofden heen. Een dubbele hydraulische besturing zorgt er voor dat de schipper achterop, als ook in de kuip bij de gasten, bij ruime koersen het schip kan besturen. Voor de mast is een complete horecakeuken gerealiseerd waar de cateraar zowel een complete maaltijd als ook een kleine hap of snack kan bereiden. Helemaal voorin staat een fluisteraggregaat, deze is luchtgekoeld, zodat ook bij eventueel droogvallen op de Waddenzee het hele schip van de nodige elektrische gemakken kan worden voorzien.
Uiteraard kan ook een authentiek zeilschip in deze tijd niet meer zonder een motor omdat dit bij het naar binnen en buiten varen van een haven of sluis door de havenautoriteiten wordt geëist. Wij hebben gekozen voor een Iveco-Diesel van 120 pk. Als er gezeild wordt, wordt het schip voortbewogen door 160 m² zeilen bestaande uit een grootzeil, fok en kluiver. De zeilen en zwaarden worden bediend door lieren en kunnen zowel door de gasten (als u actief mee wilt zeilen), als door de bemanning worden bediend.
Als naam voor het schip hebben we "Babbelaer" gekozen. Dit heeft niks met Zeeuwse snoepjes of kletsende dames te maken maar het schip is vernoemd naar een slenk in de oude Lauwerszee. Bijkomend weetje: Jan (de trotse eigenaar van het schip) zijn vader voer vroeger als schipper op een schip van Rijkswaterstaat met dezelfde naam.
Jan
Zeilen met groepen
Enige wetenswaardigheden over het schip
Toen Mulder, scheepsbouwer in het Groningse Stadskanaal, in het jaar 1914 van een Duitse schipper de opdracht kreeg een schip te gaan bouwen van rond de 16 meter lengte, voor de vaart rond Hamburg, kon hij niet vermoeden dat na het gereedkomen van het schip deze door het opgelegde uitvoerverbod dat Nederland door de Eerste Wereldoorlog naar Duitsland had, nooit aan de opdrachtgever over kon dragen...
Het schip bleef bij de werf liggen tot ene De Boer (domicilie Amsterdam) het schip kocht en het in 1923 vier meter liet verlengen tot 20.13 meter over de stevens. Deze schipper vervoerde allerlei soorten vracht over de Nederlandse wateren en dit uitsluitend op de zeilen. Tot het jaar 2002 heeft er nooit een motor in het schip gestaan.
Door de schaalvergroting en de intrede van de dieselmotor in vrachtschepen raakte het scheepje voor de kant. Een woonschepenbouwer heeft het opgekocht en als woning laten verbouwen. Het vaartuig heeft als woonschip op verschillende plaatsen in Nederland gelegen, waaronder Harderwijk en Groningen. In deze laatste stad ontdekte ik het schip, waar het in het Hoendiep dienst deed als studentenhuisvesting. Eigenaar was Heinrich Feldmann uit het Duitse Detern. Het schip werd aangekocht met de ligplaats. Na anderhalf jaar hebben we het schip er vandaan gesleept naar Dokkumer Nieuwe Zijlen. Hier is de woning eraf gesloopt, wat 30 kuub sloophout opleverde. In 2002 is met Jelle Talsma uit Wartena een prijs overeengekomen aangaande het ijzerwerk voor een restauratie tot zeilschip in de chartervaart.Hierbij hebben we getracht om zoveel mogelijk de authentieke uitstraling van het schip te behouden. Natuurlijk moesten we hierbij steekjes laten vallen, omdat de moderne vracht niet meer bestaat uit teelaarde of mest, maar uit personen en om aan de regels van de nieuwe Europese schepenwet te voldoen, waarbij veiligheidseisen hoog in het vaandel staan... Nadat Jelle Talsma het ijzerwerk klaar had is het schip bij Hooghiemstra in Twellegea gestraald en vanaf hier over de weg naar Scheepsservice Bartlehiem vervoerd. Hier is het schip volledig ingericht en betimmerd. Als laatste is het schip "getooid" met de mast, rondhouten, zwaarden, tuigage en de zeilen (uit Stavoren). En dit is nu het uiteindelijke resultaat: "De Babbelaer", in al haar eer en (hollands)glorie!
Al met al een verantwoorde verbouwing die we naar onze gedachten gerust een restauratie van het schip durven te noemen.
Jan de Vries (eigenaar)